Verschillende Stijlen Port

Home » Verschillende Stijlen Port

De belangrijkste stijlen van port

Net zoals bij elke wijnsoort, zijn er verschillende stijlen van port. Deze stijlen worden bepaald door de druivensoorten, de productiemethoden en de rijpingstijd. In deze pagina zullen we ingaan op de belangrijkste stijlen van port, met name droge en zoete port.

Droge port

Droge port wordt gemaakt van druiven die specifiek zijn voor de Douro-vallei in Portugal. De druiven worden gedroogd voordat ze geperst worden, waardoor de suikers in de druiven worden geconcentreerd en de wijn een hoog alcoholgehalte krijgt. Droge port heeft een intense smaak met tonen van cassis, ceder en tabak. Het wordt vaak geserveerd bij gerechten met vlees of kaas.

Zoete port

Zoete port wordt gemaakt door de fermentatie van de wijn te stoppen voordat al het suiker is omgezet in alcohol. Hierdoor blijft er suiker achter in de wijn en wordt het zoeter. Zoete port heeft een rijke smaak met tonen van rood fruit, chocolade en karamel. Het wordt vaak geserveerd bij desserts of als digestief.

Verschillen tussen droge en zoete port

De belangrijkste verschil tussen droge en zoete port is de hoeveelheid suiker die achterblijft in de wijn na de fermentatie. Droge port heeft een lagere hoeveelheid suiker en een hogere alcoholpercentage, terwijl zoete port juist een hoger suikergehalte en een lager alcoholpercentage heeft. Ook smaken en geuren verschillen vaak van elkaar, droge port heeft vaak tonen van tabak en ceder en zoete port heeft vaak tonen van karamel en rood fruit. Beide zijn op eigen wijze te combineren met voeding.

Maak uw kennis over port compleet met onze Port School

Wilt u uw kennis over port verdiepen en alles leren over de juiste manieren om port te serveren, opslaan en bewaren, de beste food pairings en nog veel meer? Dan is onze Port School de perfecte keuze voor u. Of u nu een professionele sommelier bent of gewoon een enthousiaste liefhebber, onze Port School zal uw kennis en vaardigheden versterken. Maak uw kennis over port compleet met onze Port School en word een echte port expert.