Soorten Port

Home » Soorten Port

Breed scala aan smaken en stijlen Port

Port is een unieke wijnsoort met een breed scala aan smaken en stijlen. Er zijn verschillende soorten port, waaronder Ruby, Tawny, Vintage, en Late Bottled Vintage (LBV) port. Elk type heeft zijn eigen kenmerken en smaken, en in deze pagina zullen we dieper ingaan op deze verschillen.

Barão de Vilar Ruby

Barão-de-Vilar-Tawny-Port-fles

Barão de Vilar Tawny

De-Barão-de-Vilar-Colheita-Port-fles

Barão de Vilar Colheita

Barão-de-Vilar-20-Years-Old-Port

Barão de Vilar 20 Years Old

barao-de-vilar-10-years-tawny-port

Barão de Vilar 10 Years Old

Barão-de-Vilar-White-Port

Barão de Vilar Colheita

Ruby port

Ruby port is een van de meest betaalbare en toegankelijke soorten port. Het wordt gemaakt van jonge druiven en gerijpt in grote vaten, waardoor het een heldere, donkerrode kleur krijgt. Ruby port heeft een fruitige smaak met tonen van bessen en kersen. Het wordt vaak geserveerd als aperitief of bij desserts.

Tawny port

Tawny port is een andere populaire soort port. Het wordt gemaakt van oudere druiven en gerijpt in kleinere vaten, waardoor het een amberkleurige kleur krijgt. Tawny port heeft een complexe smaak met tonen van noten, karamel en gedroogd fruit. Het wordt vaak geserveerd als digestief of bij kaas.

Vintage port

Vintage port is een van de meest exclusieve soorten port. Het wordt gemaakt van de beste druiven van een specifieke oogstjaar en gerijpt in flessen. Vintage port heeft een diepe, donkerpurpere kleur en een intense smaak met tonen van cassis, chocolade en eiken. Het wordt vaak geserveerd bij speciale gelegenheden of als verzamelobject.

Late Bottled Vintage (LBV) port

Late Bottled Vintage (LBV) port is een soort tussen Ruby en Vintage port in. Het wordt gemaakt van druiven van een specifiek oogstjaar en gerijpt in flessen voor een langere periode dan Ruby port. LBV port heeft een donkerrode kleur en een volle smaak met tonen van bessen en chocolade. Het wordt vaak geserveerd als aperitief of bij desserts.

Onbekende soorten port

Er zijn ook andere soorten port beschikbaar zoals White Port, Rosé Port en Colheita Port. White port is gemaakt van witte druiven en heeft een lichtere kleur en smaak. Rosé port wordt gemaakt door rood en wit druiven samen te mengen en heeft een roze kleur en een fruitige smaak. Colheita port is een tawny port gemaakt van druiven van een specifiek oogst

Crusted port

Crusted port is een unieke soort port gemaakt van een blend van verschillende oogstjaren. Het wordt gerijpt in flessen voor een langere periode dan reguliere Ruby port en ontwikkelt daardoor een dikke, korstachtige depositie in de fles die de “crust” geeft. Dit type port heeft een complexe smaak met tonen van bessen, karamel en specerijen en wordt vaak geserveerd als aperitief of bij desserts. Het wordt vaak verward met Vintage port, maar de productiemethode is anders.

Verdiep uw port kennis met de Port School, de ultieme gids voor Port liefhebbers

Verdiep uw kennis over port en ontdek alles over de verschillende soorten, smaken en manieren om port te serveren met de Port School. Onze cursus is speciaal ontworpen voor port liefhebbers die hun kennis willen uitbreiden en verfijnen.

Onze Port School is de ultieme gids voor Port liefhebbers die alles willen weten over deze bijzondere wijnsoort. Verdiep uw port kennis met onze Port School en word een echte expert in port.